Litterær Skizofreni

Jeg læser sjælendt kun én bog ad gangen. Jeg har som regel gang i mindst to. Ofte er der en, der dog fanger min interesse mere end den anden, og som derfor får fordel og ligger øverst i bunken.

På den måde, kan jeg nemt komme til at glemme bøgerne nederst i bunken. Og nye bøger kommer til. Og får mig til at glemme den, der før var de mest interessant.

I går havde jeg færdiggjort en bog, og jeg tænkte derfor, at det var på tide at få ryddet lidt ud i bunken på mit natbord. Og så opdagede jeg det. Den litterære skizofreni, der har hersket lige for næsen af mig – uden jeg vidste det.

Disse fem bøger lå indtil igår på mit natbord:

 

Anna Ringberg debutroman Boys. Om en søn, der for første gang i 20 år kommer hjem til hytten i skoven, hvor hans far bor. Faren har nemlig fødselsdag. Uheldigvis løber farens allerbedste ven og partner in crime, hunden Boys, væk! Og så har vi jo balladen. Jeg må desværre sige, at bogen har skuffet mig meget, og jeg faktisk synes, den er en lille smule irriterende. (Smart at indse efter jeg har prakket bogen mine kære medbloggere på – undskyld, piger ;))

 

 

Jaja, jeg ved det godt. Men den lå jo der, på hylden på biblioteket. Helt ny. Og ikke udlånt! Jeg var ikke begejstret for den første – men alle fortjener vel en chance til? Ikke?

Fortsætteren på Ulven om den ikke helt almindelige familie i 1950’ernes Køge. Om Lilly, der forlader sin mand Peter og deres to børn Henry og Leonora, for at frigøre sig familielivets stramme tøjler og udleve sine kunstneriske drømme hos en gammel flamme i København. God bog! Læs den! Læs dem begge to!

Den sidste bog i min skizofrene bunke er Patti Smith Just Kids. Den smukke og seje Patti Smith rejser på eventyr og ender i en mytologisk historie om et boheme-romantisk svundent New York. Fyldt med isklare erindringsbilleder og lækker længsel. Jeg får også lyst til at tage til New York – dengang.

Kan I se, hvad jeg mener. En blandet bunke. Af variable karakter 🙂

 

Dette indlæg blev udgivet i Anmeldelser, Blandede Bolsjer, Litteratur. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

