Alternative Julekalendre

Der er julestemning på bloggen i disse dage! Og jeg skal da ikke være for fin til at følge trop 🙂

Julekalendere findes i utallige afskygninger. Den almindelige låge julekalender, chokoladejulekalenderen, den potentielt vældigt lukrative skrabejulekalender, pakke kalenderen, TV julekalender, og jeg kunne sikkert blive ved.

I år har jeg kastet mig ud i et par lidt mere alternative julekalendre. Og dem vil jeg e med jer 🙂

første er en SMS-julekalender, som er skrevet af forfatteren Merete Pryds-Helle. Man kan melde sig til via sit bibliotek og få kalenderen gratis, eller du kan købe den for 20 kr. Hver dag får du så tilsendt en lille bid historie. Historien handler om Mikkel som elsker kvinder – og kvinder elsker ham. Men livet er ikke altid nemt, og hver evig eneste dag er der beslutninger, der skal tages. SMS-kalenderen er interaktiv og giver læseren mulighed for at påvirke historiens forløb ved at træffe valg på personernes vegne via SMS. Du styrer selv hvilken retning historien vil tage, og bestemmer dermed, hvordan julen vil forløbe for personerne.

 

Den næste kalender er en kærkommen genganger fra sidste års jul, hvor jeg sad med næsen dybt i eksamensgrøden. Det gør jeg ikke i år, men derfor nyder jeg julekalenderen ligeså meget. Det er nemlig et splinternyt (eller faktisk ret gammelt) afsnit af en af mine guilty pleasures: Mads & Monopolet. Hver dag bliver et lagt ud på DR’s hjemmeside eller som podcast på Itunes. Glædelig jul!

 

Sidste omgang julekalender anbefalinger i denne omgang er en videojulekalender, som Aarhus Hovedbibliotek står bag. Hver dag kan man se en lille video, hvor en række bemærkelsesværdige århusianere fortæller, hvad biblioteket betyder for dem.

Jeg er selv rigtig glad for biblioteker, og jeg synes det er skægt at høre, hvilken betydning et bibliotek har for andre mennesker. Du kan se filmene på Hovedbibliotekets facebookside eller på hjemmesiden her.

Og hvis man ikke kan få nok julekalendre, kan man jo nyde, at Troels Lyby er med i både DR’s og TV’s julekalender i år 🙂

 

 

Dette indlæg blev udgivet i Blandede Bolsjer, Interview, Litteratur. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

