Bogønsker

En ting der går igen år efter år på min ønskeseddel – hvad enten det er til jul eller fødselsdag  – er bøger. Og årets juleønskeseddel er bestemt ikke nogen undtagelse. Bogønskerne er mange og indebærer både de helt nye udgivelser og gamle svingere, som af den ene eller den anden årsag endnu ikke er havnet i mine bogreoler.

Her får I et lille udpluk af årets bogønsker!

Den første er en debutromanen Min mor siger skrevet af Stine Pilgaard. Bogen handler om en ung kvinde, som bliver smidt ud af sin kæreste og må flytte tilbage til præstegården hos faren. Romanen består af korte emails og samtaler, som hovedsageligt handler om at tale forbi hinanden og gå gode råd om knuste hjerter i møde med forståelig irritation og skarp sarkasme.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den næste bog på ønskebassen er Herbjørg Wassmos Hundrede år. For næsten et år siden, tog selvsamme Herbjørn fuldstændig fusen på mig, da jeg læste Et glas mælk, tak. Og jeg har stadig ikke rystet bogen af mig. Men jeg er klar til at kaste mig i armene på endnu en Wassmo roman. Denne gang om 4 generationer af kvinder, deres skæbner, deres kærlighedshistorier og deres liv.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

J.K. Rowling Den Tomme Plads sniger sig også med på min ønskeseddel. Jeg er, som rigtig, rigtig, rigtig, mange andre, ellevild med Harry Potter bøgerne, og jeg er mere end overbevist om, at succesen ikke var et lucky punsh, men derimod et billede på det skinbarlige skrivetalent. Derfor ville jeg med glæde kaste mig over historien om Barry Fairweather og den lille by Pagford.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den sidste i denne omgang bogønske opremsning er en lidt ældre sag. Nemlig Thomas Pynchon’s The Crying of Lot 49 fra 1966. Romanen handler om kvinden Oedipa Maas, og er et sandt puslespil af intriger og sammensværgelser.

 

Dette indlæg blev udgivet i Blandede Bolsjer, Litteratur. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

